Kennel Aquador

DNA test kan vara bra till mycket.
För Labradoren finns numera en hel uppsjö av gentester för olika sjukdomar och för att kolla vilka färggener de har. Jag har själv använt testet för PRA för att kunna para mina tikar med en hanne vars far var anlagsbärare. Nu var hannen anlagsbärare enligt gentestet men SKK har ändrat sina regler så han får para tikar som är gentestade och konstaterat helt fria från sjukdomsgenen. Då kan man garantera att valparna inte får sjukdomen. Det är egentligen det enda man kan GARANTERA när det gäller sjukdomar på valparna. Resten är gissningar utifrån släktens hälsa.  Jag försöker hålla koll på PRA genen i mina hundar. Alla fritestade hundar är inte registrerade hos SKK eftersom deras föder är testade i utlandet, men jag vet iallafall att de inte har genen.
På senare tid har man börjat DNA testa labbarna för EIC och CNM också. CNM är en muskelsjukdom som INTE är trevlig, än så länge verkar den bara finnas hos jaktlabbarna. EIC däremot verkar vara väldigt vanlig. Har hunden EIC kollapsar den vid kraftig ansträngning.  Forskning pågår för att hitta ett gentest för ärftlig epilepsi, det vore bra.
Numera kan man även med ett gentest kolla varför man blir fet, jag som matte alltså, och så kan jag få råd om hur jag ska banta på bästa sätt.  Undrar vad som kommer härnäst?
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress