Kennel Aquador

En bild säger mer än tusen ord. Men är den sann?
Man surfar runt på nätet och kollar på hundbilder och tycker att den och den är snygg. Man kollar i böcker på blider efter snygga hundar. Hur mycket kan man lita på bilderna?  Det är ju allmänt känt att fotografierna på de gamla sandylandshundarna hade retuscherade svansar,  och det syns ju också. Till och med när den är rastrerad som här.  Undrar hur svansarna såg ut egentligen. I alla fall inte som man ville att de skulle se ut för då hade de inte retuscherats. Men vi får veta hur man ville att det skulle se ut.
På den tiden var det bara fotograferna som kunde konsten att retuschera en bild och det gjordes i mörkrum. Numera är det busenkelt och har senast uppmärksammats i samband med rapporteringen av Gaza-incidenten.
Kolla här på denna vackra vovve, visst är han snygg. Jag har manipulerat denna bild bara för att visa att det är så enkelt. Jag brukar inte göra mer än ta bort störande objekt i bakgrunden annars, hundarna visar jag som de är normalt. Det är en hanne som är helt omöjlig att ställa upp egentligen, här har jag fixat till så han ser OK ut inte mer och har inte heller ansträngt mig för att dölja manipulationerna. Det går att göra mycket snyggare.
Ok så här såg fotot ut egentligen. Han blir inte bra på kort men han får fina barn.
Handen på hjärtat, hur gör ni med era bilder som ni lägger upp på nätet eller publicerar på annat sätt? Visar de hunden som den är?
Marith

Tankeväckande blogginlägg.....Det enda som är tillåtet, anser jag, är att ta bort röda ögon, eller annan missfärging av ögat som orsakas av t ex kamerans blixt. I övrigt, varför visa bild på en hund som inte finns? Skäms man för den? Med digitalkamera kan man ta många bilder utan att det kostar skjortan. Rätt vad det är har man en kanonbild..... och kanske de andra duger också om man tycker att man har en hund som duger som den är, annars varför visa upp den? Ha en trevlig "hundsommar"! /Marith

Anna

Vad är det jag ändrar?



I exemplet har jag tagit bort lite överflödigt fett och päls, fixat till överlinjen och satt dit en svans. Men det är inte svårt att ställa benen

bättre (fast på denna bild stod han helt OK egentligen) eller göra en bättre bröstkorg, snyggare förbröst eller skuldra, fixa branta kors etc är inte omöjligt. Nej jag brukar normalt inte göra så, jag håller med dig. Jag hade inte ens kommit på tanken innan jag läste en blogg där det skrevs om villkor att få använda en bild var att de inte skulle ändras. Det var då jag började fundera. Ibland tar jag bort fula saker i bakgrunden, typ mig själv på valpbilder, men då syns det att jag gjort det.

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress