Kennel Aquador

Labradorklubbens Anatomikurs med Ing-Marie Hagelin 15/10-2011
Så har jag varit på ännu en kurs för att lära mig hur en labrador ska vara konstruerad. Jag har gått dessa kurser minst 6 gånger för olika arrangörer och på olika raser, 3 eller 4 gånger har det varit fokus på labrador. Jag rekommenderar att man går dessa kurser flera gånger, man lär sig något nytt varje gång och man får mer och mer erfarenhet och varje ny kursledare bidrar med ett annat perspektiv. Man bör gå dessa kurser inte bara om man vill dömma hundar eller förstå varför det blir som det blir på utställning. Jag anser att det är varje uppfödares skyldighet att skaffa sig så mycket anatomikunskap om sin ras att man kan värdera avelsdjur utan att behöva gå slaviskt på utställningspriser.   Denna gång hade vi 6 labbar att gå igenom och det gjorde vi, noga.  Så fick vi klämma på några otrimmade amerikanska cockrar för att vi skulle lära oss att KÄNNA med händerna. Man såg ingenting av konstruktionen pga all päls.  Och så fick vi oss en genomgång av Koftor(welsh corgi cardigan).






Kai Granholm

Ja, Maggan kan verkligen koftor.

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress