Kennel Aquador

HD höfter och olika avläsnignar.
Jag tror snart jag blir tokig på detta med HD och avläsning. Vi har gradering i A B C D och E beroende på hur dåliga de är. I England har man ett detaljerat poängsystem och en hund som har 1:2 dvs ett felpoäng på ena sidan och två felpoäng på andrasidan  har en mycket bra led, för avel vill man ha sammanlagd poäng under 12 eller något åt det hållet. Jag gillar det systemet för det ger mer information. PennHip ger en siffra på hur slapp leden är, och den siffran är en ren mätning ingen subjektiv bedömning. Jag använder PennHip  på mina för jag vill veta mer om lederna på min hundar än jag får från SKKs avläsning.
Nu har jag diskuterat lite med en tjeckisk  kompis  om en hund som i England har 1:2 enligt deras system, alltså väldigt bra höfter, och efter import till Finland är hunden omröntgad där och avläst till C-C. Hur får man ihop detta? Hur mycket kan en höft variera egentligen? Vilket av hans resultat kommer han att nedärva? Ska man rata C-höfter? Vad är en bra höft? Ska bli jätteintressant att se hur det blir med nya avelsindex efter nyår.
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress