Kennel Aquador

Valpkurs och apporteringsträning
Tisdag igen. Lora går på valpkurs på Goldenklubben. Nu har hon lärt sig början på "sitt-stanna kvar"  nu ska vi snäppa upp svårigheten lite. Gå fot och inkallning är också något vi tränar på. Hon är jätteduktig. Än så länge är hon så liten att hon inte har fattat att man kan låta bli att göra som matte säger, men det kommer snart, var lugn för det.
Denna gång fick Fia följa med också. Det är apporteringsträning för nybörjare efter valpkursen. Jag tog med Fia för att se om hon slutat flärpa. Hon har varit helt omöjlig att träna för koncentrationen har inte funnits där ens en mikrosekund. Men nu verkar hon ha mognat, hon är nu 2 år.  Under "walk-upen" gick hon fot riktigt fint, var fast i kast och hämtade bara när det var hennes tur. Man såg att hon ville hämta när det kastades till de andra hundarna också men hon frågade om lov och satt kvar när det inte var hennes tur. Jätteduktig, det finns hopp om henne. När lärde hon sig detta egentligen? Jag har ju inte tränat henne. Har hon lärt sig gå fot på våra slöpromenader? Eller har hennes mamma skvallrat?  Eller är det mitt konsekventa beteende  att man bara får göra något kul om man sitter snällt vid mattes sida som faktiskt lönar sig? Jag har för mig att jag slängde några dummy till henne förra sommmaren och gav upp de träningsförsöken ganska snabbt. Men nu funkar hon, nu blir det träning. Om ett år eller så kommer vi på prov (kanske).
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress