Kennel Aquador

EIC exercise-induced collapse. Fler register att hitta anlagsbärare i, för den som är nyfiken.
Det är ju alltid intressant att veta om ens hundar har EIC-anlaget eller inte. Hittar man sin hunds föräldrar eller annan nära släkt som anlagsbärare i något officiellt register så  har man ju lite mer aning om ifall ens egen hund är drabbad.
I Tyskland  registrerar labradorklubben alla gentestresultat, man kan söka på enskilda hundar här.  I USA finns OFA som också går att söka igenom och hitta de som gjort gentest för EIC. Det är inte så många drabbade i USA som man  kan se i Europa, och de flesta drabbade är amerikanska jaktlabbar. Men det finns ett par svenska importer av utställningslinjer i registret som anlagsbärare.  Man får gå in och kolla varje hund enskilt för att se resultatet på testet.
Hur ska vi göra med informationen om de svenska hundarna som är anlagsbärare och sjuka? Vad tycker ni? Jag kan ju inte annat än tala om resultatet på mina egna hundar, jag sitter inte här och skvallrar om andras hundar.  Var och en som har en drabbad hund eller anlagsbärare tycker jag ska tala om det själv. Men hur? På egna hemsidan, visst, men vore det inte bra med en samlad lista någonstans.
En del av de jag vet om nu genom lusläsning av register och kompisar som testat sina hundar är hundar med stor påverkan i svenska aveln med många barn och barnbarn.
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress