Kennel Aquador

EIC exercise-induced collapse. En liten hint om hur många anlagsbärare vi har i Sverige.
Jag förfäras över hur många anlagsbärare för EIC vi har i avel i Sverige. Struntar folk i det helt och hållet? På labradorklubbens valphänsvisning finns kullar där både far och morfar till valparna är anslagsbärare. Jag roade mig med att sammanställa en lista på 30 hanhundar som bär på anlaget för EIC och som används i avel i Sverige och visa hur många barn och barnbarn de har. En del av hundarna är inte svenska men används i aveln här.  Detta är bara de som jag själv vet säkert, det finns fler. Jag anger inte namnen på hundarna för en del är inte offentliga, ägarna vill inte tala om det. Notera att detta bara är anlagsbärande hannar som används flitigt i aveln idag, tillkommer naturligtvis en massa tikar och mindre populära hannar som är anlagsbärare samt syskon och föräldrar.  Vissa av de yngre hundarna har inte hunnit få barnbarn än, men det kommer med all sannolikhet.
Det är helt orimligt att ta anlagsbärare ur avel, vi skulle inte få något kvar att avla på.  Men om man utnyttjar gentestet  och är öppen med resultaten som man är i andra länder så kan vi enkelt bli av med problemet på några generationer. 

hane
nr

avkommor
i Sverige

barnbarn
i Sverige
1
210
342
2
174
25
3
130
0
4
102
210
5
96
50
6
93
283
7
83
80
8
82
467
9
78
467
10
75
92
11
75
24
12
73
0
13
69
17
14
68
435
15
67
29
16
51
118
17
45
42
18
44
38
19
44
4
20
40
0
21
37
295
22
35
591
23
22
6
24
21
13
25
20
0
26
16
27
27
13
65
28
12
0
29
7
0
30
6
23

pia razera-brulin

Hej Anna, nu är jag jättenyfiken på hur du har kommit fram till dina slutsatser.

Jag hittar ytterst få hundar som är testade, men om de används i den utsträckning du talar om, så måste vi få veta.

har du själv sett någon hund med detta.?

På valphänvisnings sidan, kan jag inte hitta en enda hund som är testad, carrier eller affected...



ge mig lite information,,,snälla...

hälsningar

Pia

Anna

Pia, jag har mejlat svar till dig.



och nu när jag tittar på valplistan så hittar jag inte den kullen längre.

Helene Svanlund

Efter att ha frågat vår klubb om vilket förhållningsätt vi skall ha till dessa tester och resultat, har jag fått tillsvar att vi ska ta det lugnt med alltihopa. Kan konstatera att detta är inget ny sjukdom som helt plötsligt kommit fram, detta har vi haft i MÅNGA år. Utan att egentligen ha ett problem. Frågan är skapar vi oss ett problem som kanske inte är speciellt stort?? Helt plötsligt ligger fokus på EIC, för att vi har ett gentest. Men hur har vi det med EP, PNP, Skorvnäsor m.m? Som är ett stort problem. Vi har ju under årtionden fött upp labbar som med stor säkerhet är "sjuk" i EIC, men aldrig har haft ett endaste anfall. Jag frågar mig VARFÖR? Kan det vara så att det finns en tredjefaktor som skall interagera i detta för att hunden ska få anfall. Kan det vara så att inte alla bär på den tredjefaktorn. Med de antal som är anlagsbärare och "sjuka" borde det finnas många flera som har anfall. Det finns tikar som gått på jakter/valpat flera kullar som aldrig haft anfall men som senare testats sjuka. Vår avel kommer att gå om intet om vi stirrar oss blinda på detta. Det finns så mkt annat som jag kan se som ett stort problem som vi väljer att blunda för. Om vi nu väljer bort ett stort antal av avelsmaterialet så kommer detta blir till ett stort pris i andra hälso-temprament och extriör kostnad för vår ras. Detta för en sjukdom som inte ens forskarna kan ge ett svar på varför det är så få hundar som blir sjuka med anfall trots det höga antalet som har dubbla anlag av EIC genen.

Detta är mina privata funderingar. jag negligerar inte problemet om man vill tolka mina funderingar så, utan att vi måste ha lite is i magen och tänka till vad vi håller på med. eller tycker du att jag har fel?

Helene

Anna

Helene, jag håller med dig, vi kan inte utesluta dessa hundar ur aveln, det vore dumt. Och sen måste jag säga att jag tycker lika illa om att EP,PNP och skrovelnäsor mörkas som att EIC mörkas i Sverige. Var finns listorna på de hundar med EP som labradorklubben samlat in i många år? EP är ett mycket otrevligare problem. Vore det inte trevligt med lite information? Jag gillar öppenheten om EIC som finns i Finland Danmark och Tysklad bland andra.

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress