Kennel Aquador

Mindfulness med hunden
När jag säljer valpar brukar jag skicka med ett litet retrieverkoppel. Ett retrieverkoppel är ett strypkoppel i form av ett rep med löpögla som träs om hundens hals. Men det kan jag väl inte använda på en valp, det är ju ett strypkoppel  säger folk. Jo det är just det du ska göra för då är du medveten om vad du gör.

Många klagar på att deras hundar inte kan gå i koppel utan drar hela tiden. Vem var det som lärde hunden att det var OK att dra? Det lustiga är att valpen följer snällt med när den är lös, då kommunicerar husse/matte med röst och kroppsspråk och valpen är med på noterna.  Så åker kopplet på och vips kommunicerar husse/matte med kopplet och inte med röst och kroppsspråk. Hunden drar. När man är medveten om att det är ett strypkoppel man satt på valpen vill man inte skada valpen utan man koncentrerar sig på att valpen inte ska dra (för det stryper ju valpen) utan man fortsätter att kommunicera med valpen på samma sätt som när valpen var lös.   Man har en medvetenhet i det man gör.
Så har jag gjort i många år utan att tänka på att det finns etiketter för hur jag tänker. Detta är en form av medveten närvaro eller "Mindfulness"som det heter om man ska leta litteratur. Det handlar om att vara uppmärksam bara på det som sker här och nu och stänga ute annat. Boken Mindfulness i vardagen: vägar till medveten närvaro blev jag rekommenderad när jag hade gått in i väggen för några år sedan.  Den gjorde mig medveten om hur man fungerar och vad som inte fungerar. Att tillämpa detta när man tränar hundar är ju egentligen självklart men är man inte medveten så är det inte så lätt.  Att träna sin hund är att medvetet rikta sitt fokus på just det som hunden ska lära sig precis i det ögonblicket. Är man okoncentrerad går träningen inte bra.
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress