Kennel Aquador

HD och röntgen

Fia är röntgad och bilderna är avlästa hos SKK. A på höfterna och armbågarna fria!  Underbart. Jag var inte orolig för hennes höfter, vi gjorde PennHip på henne när hon var 6 månader gammal och hon har väldigt bra resultat.


PennHip höftledsröntgen:

Det kan man göra från 4 månader men jag väntar tills de är 6 månader.  Denna röntgen metod har använts sedan 1982 vid universitetet i Pennsylvania, USA. Metoden mäter glappet i leden sk. distraction index ( DI) och hundar med ett värde över 0,55  innebär en större risk för att hunden kan få höftledsdysplasi eller få grad C, D eller E vid SKKs analys.  Metoden kan också ge värdefull information för avelsarbetet med att välja de med lägst DI och tidigt veta vilka som ej lämpar sig som avelshund.  Jag har drabbats av ganska mycket ledfel på en del av mina hundar så jag har satt i system att använda PennHip som ett komplement till SKKs avläsning för att få lite ordning på lederna i min uppfödning.  De digitala röntgenbilderna skickas för analys till Pennsylvania USA, som läser bilder från hela världen. Avläsningssvaret beskriver hur hundens höftled ser ut och vad den har för DI samt hur bra den är inom rasen. Vad som är bra DI varierar mellan raserna. För Labrador ligger median DI på 0,46.  Unga hundar med DI under 0,55 har stor sannolikhet att få grad A och B vid SKK röntgen dvs. friska höftleder och lämpliga för avel. Fia har 0,41 0ch 0,45.

Här är Fias snygga höfter vid 6 månaders ålder. 
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress