Kennel Aquador

Färskfoder som reserv-valpmat

Valparnas mat ska ju ligga i blöt några timmar annars kan de inte äta den. I går lunch glömde jag, fy på mig. Så när valparna skulle ha sin eftermiddagsmat stod jag där med en tom skål och hungriga valpar och bara torrt torrfodret. Katastrof! Nejdå. I frysen har jag färskfoder som jag ger till en del stora hundar. Det är jätteenkelt att tina upp i micron, även om det är bättre om det får tina i rumstemperatur.  Det var min räddning igår för jag vet inte hur man snabb-blöter upp torrfoder som normalt tar timmar på sig för att bli mjukt. In i Micron med ett block, rör ut i lite vatten så det blir en lagom god gröt och sen är det klart att servera. De gillade det, tänk om de inte äter vanliga fodret sedan? Nej det är nog ingen fara, det är labradorvalpar, de äter allt.

 

Jag vet att det finns uppfödare som drar upp sina valpkullar på färskfoder helt och hållet så det är nog ett fullgott foder för valparna att växa på. Dessa uppfödare hävdar att det inte luktar lika mycket skit hos valparna när de får färskfoder. Fast jag tycker inte att det luktar så förskräckligt mycket om valpbajset med det torrfoder jag använder heller. Det finns foder som luktar men inte mitt.  När jag ska sälja valparna så tycker jag att det är bra för valpköparnas skull att valpen är van vid ett foder som de lätt kan få tag på.  Valparna kan ni se här.




Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress