Kennel Aquador

Domaruppdrag. LRK Smålands familjedag.
Idag har jag varit utställningsdomare. Det var kul, det gör jag gärna om. Till Labradorklubben Smålands familjedag var 42 labradorer anmälda, 35 dök upp. Bedömningarna tog lång tid, tanken var att eftersom många utställare var nybörjare så fick de mycket hjälp och instruktioner och många chanser att göra rätt. Efter några försök klarade de flesta att visa sin hund bra.  Ett tjugotal av de anmälda var valpar, de flesta 4-5 månader. Tänk vilken lyx för mig att få gosa med var och en av dessa mysiga valpar utan att någon störde.  Många valpar höll bra kvalitet, det var svårt att välja ut 5 i biset.  Så här såg de ut till slut när placeringarna var klara.
Veteranerna var också bra. Å vad fina de var. En gammal hanne föll jag speciellt för. Han var så lik några av mina gamla favoriter. Jag hade nog velat ha honom som vinnare men men han tappade i sista traven så han fick bli tvåa. När jag kom hem och kollade stamtavlan så hittade jag (förstås) brodern till min gamla läromästare ett par generationer tillbaka. Tänk att ränderna sitter i och man känner igen det.  Här är veteranfinalen tillslut.
Vuxenklassen var mer varierande kvalitet, de flesta hade lämnat pälsen hemma. Tillslut blev det bara 6 kvar till finalen så vi placerade alla 6. Här är de första 5, Kan ju säga att storlekarna varierade.
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress